Wordpress som "handbok"
dev.fiberforum.net Forum
miniBB ®
 

2006-2020

  
 - Forum - Sök - Statistik - Manual -
Forumtankar dev.fiberforum.net Forum / Forumtankar /  
 

Wordpress som "handbok"

 
 
Page  Page 1 of 2:  1  2  Next »

Författare Nisse
Medlem
#1 - Skrivet: 5 Apr 2011 23:05 
Vi håller alltså på att bygga upp en "handbok" med hjälp av
Wordpress. Nästan allting finns redan på forumet men det är ytterst
utspritt och i praktiken omöjligt att hitta. Med Wordpress skall vi
strukturera informationen bättre.

Wordpress erbjuder tre sätt:

1. Kategorier
2. Sidor
3. Etiketter

Sidor är avsedda för längre statiska artiklar som har "lång livslängd"
och Etiketter är närmast för finstrukturering så Kategorier är det
viktigaste sättet. Man kan har underkategorier och undersidor.

Jag kollade in en del olika rubriker och konstaterade att det finns
tiotals - om inte hundratals. Så hur strukturera vi informationen ?

Jag satte (mycket snabbt och slarvigt) upp ett antal huvudkategorier:

1. Dataöverföring (principer)
2. Media
3. Teknik
4. Datanät
5. Praktiskt bygge
6. Politik
7. Tillämpningat (ordet "tjänster" bör INTE användas)

Det finns säkert mer - se bara på rubrikerna i det här forumet. Men
man kunde börja från dessa och sätta till enligt behov.

Författare Nisse
Medlem
#2 - Skrivet: 5 Apr 2011 23:06 
För att ni skall få ett bättre begrepp om vad jag avser så sätter jag in underkategorierna här:



Dataöverföring
- Shannons teorem

Media
- koppar
- radio
- satellit
- optofiber


Teknik
- xDSL
- radio
- WLAN
- Wimax
- 3G
- 4G
- antenner
- modulering
- satellit
- optofiber
- aktiva
- passiva

Datanät
- fysisk överföring
- protokoll
- ISO
- Ethernet
- TCP/IP
- struktur
- stjärna
- ring
- buss (bana)
- logisk struktur
- fysisk struktur

Praktiskt bygge
- optofibernät
- planering
- elektronik
- grävning, kabeldragning
- organisation
- information

- underhåll av nät
- säkerhet
- felsökning
- dokumentation
-

Politik
- stöd
- lagar och hinder
- ekonomi
- samhällelig betydelse
- upphovsrätt
- operatörer
- öppna nät
- nyheter
- pressklipp (alla media)
- föredrag
- seminarier
- staten
- projekt
- Sverige
- EU
- Världen
- statistik



Tillämpningar
- telefoni
- video
- övervakning

Författare pdonner
Medlem
#3 - Skrivet: 9 Apr 2011 13:57 - Editerad av: pdonner 
Nisse skriver:

1. Kategorier
2. Sidor
3. Etiketter


Jag gestaltar det såhär:

1. Sidor
2. Inlägg


Kunde vi preliminärt tänka oss följande tillvägagångssätt:

Att du skyfflar över allt färdigt material i WP Sidor och allt diskussionsartat material i WP Inlägg.

För att kunna bygga upp din ovanstående innehållslista bör vi indela materialet i kategorier. Det kan man göra hierarkiskt, precis som du föreslår. Till att börja med i rotkategorier och sedan småningom i de lägrestående underkategorierna. Jag tycker att ditt förslag till kategorier låter bra till att börja med.

För att underlätta sök och all världens olika sorteringsmekanismer (t.ex. ett sökindex) skall vi också hitta på en mängd etiketter. Det blir kanske jobbigt att hitta på dem. Hur som helst har dehär två begreppen olika ändamål.

a. Kategorier
b. Etiketter


Kolla spalten Begrepp på Fibernätbyggarens handbok

Författare pdonner
Medlem
#4 - Skrivet: 9 Apr 2011 14:00 - Editerad av: pdonner 
Nisse har provat ut WordPress på Joomla materialet i Hindersby. Kolla Nisses nya fina forum. Sidorna innehåller många länkar som är av intresse för dem som vill utveckla sina WP-kunskaper.

Författare Nisse
Medlem
#5 - Skrivet: 9 Apr 2011 15:10 
Om jag förstått det rätt så kan man INTE ansluta kategorier till sidor utan bara ordna sidorna hierarkiskt.

Sidor är alltså en litet fattig konstruktion jämfört med inlägg.

Författare pdonner
Medlem
#6 - Skrivet: 10 Apr 2011 04:14 - Editerad av: pdonner 
Det tycks vara som du säger, fast det finns ju alltid en och annan fiffikus som hittar på olika sätt att kringå problemet.

Se t.ex. inlägget: Assign Categories to Pages in WordPress. Författaren räknar upp olika situationer där en Sida måste kunna ha en Kategori:

Punkt 2. To display pages and categories in navigation menu in mixed order. beskriver kanske bäst det behov vi har.

Medan vi utarbetar handboken har vi en del ämnen som är kristallklara. Då handlar det kanske mest om att hålla på med att redigera texten tills den börjar vara färdig. I det fallet bör väl Sidorna lämpa sig för ändamålet.

Men sedan har vi andra innehåll som fortfarande kräver diskussion; nya synpunkter och kanske rentav nyuppdelning av innehållet. Det är flere skribenter som vill uttala sig om hur materialet skall utformas. Där bör väl Inlägget vara det bästa redskapet.

Tyvärr blir det kanske till att börja med allra oftast såsom skribenten säger att vi har Inlägg och Sidor om varandra. Och då måste det fortfarande gå att bygga en enhetlig hierarki av Kategorier som håller samman materialets trädstruktur oberoende om det handlar om ett halvfärdigt Inlägg-material eller en någotsånär färdigt utarbetad Sida.

Författare pdonner
Medlem
#7 - Skrivet: 10 Apr 2011 04:42 - Editerad av: pdonner 
Vill vi ha det såhär kommer vi in på frågan om hur problemet skall lösas och det är en sak som jag är ganska oerfaren med. Har inte varit aktivt med i en grupp som jobbar med öppen källkod: Skall vi lappa Kategori-mallens kod eller använda en insticksmodul som man föreslår. Vad säger du Nisse, Bredde eller någon annan om dethär?

Vi kan ju också utgå ifrån att materialet skrivs hastigt färdigt och att vi inte alls behöver vara rädda för vad som skall hända när WordPress.gänget lanserar nästa version.

Så kan man kanske tänka sig att handboken har två avdelningar: Den färdiga handboken, som är en uppsättning sidor. Och sedan material under arbete som syns under kategorierna.

Hur hanterar man sådana här frågor. Skall vi hålla oss med en lista över hur vi lappat WP och sedan kolla hur ändringarna fungerar i den nya WP versionen? Det blir ju uppenbarligen hastigt ganska krångligt. Om jag förstod rätt så kräver denna omändring sammanlagt tre lappar.

Författare Nisse
Medlem
#8 - Skrivet: 10 Apr 2011 07:57 
Jag skulle nog inte ändra nånting i Wordpress. Då hamnar vi in i ett problematiskt läge med underhåll. Bäst att hålla systemet så enkelt som möjligt. Jag blev ganska trött på Joomla som visserligen har en massa möjligheter men man har helt enkelt inte tid att använda dem.

Jag tror inte de gör nånting fastän innehållet består av inlägg. Det går bra att frysa ett inlägg då man tycker det är "färdigt". Fördelen är att man kan strukturera inlägg med både kategorier och etiketter. Sidor är inte speciellt utvecklade inom Wordpress. Jag kan inte se någon större orsak till att använda sidor egentligen. De verkar vara inplockade mera som ett tillägg.

Det går förresten ganska bra att flytta text bara genom att kopiera till editorn. Om man vill så kan man hastigt flytta ett inlägg till en sida.

Författare pdonner
Medlem
#9 - Skrivet: 10 Apr 2011 08:34 - Editerad av: pdonner 
Nisse: "Jag skulle nog inte ändra nånting i Wordpress. Då hamnar vi in i ett problematiskt läge med underhåll."

Hurra! Ett problem mindre.

Nisse: "Jag tror inte de gör nånting fastän innehållet består av inlägg."

Du undviker ordet blogg, men dethär verktyget är faktiskt gjort för inlägg och det är nog på den sidan som maskineriet fungerar bäst.

Nisse: "Det går förresten ganska bra att flytta text bara genom att kopiera till editorn."

Instämmer. Det fungerar mycket bra så länge innehållet är enkelt och så länge man håller sig till WP. Men jag har nog också hittat fall där WP-innehållet inte går att flytta direkt till en annan miljö. Men sådant innehåll går nog att filtrera ganska enkelt.

Författare Nisse
Medlem
#10 - Skrivet: 10 Apr 2011 08:37 
Det kanske är idé att använda KISS-principen (Keep It Simple Stupid !). Vi har tillräckligt med arbete att få innnehållet gjort.

Författare pdonner
Medlem
#11 - Skrivet: 10 Apr 2011 08:47 - Editerad av: pdonner 
Om vi går in för att enbart använda inlägg enligt KISS-principen, så går det t.ex. att istället flagga inläggets status med etiketter. När diskussionen börjar vara slutförd och artikeln är så gott som färdig så börjar vi flagga t.ex. med en 'utkast' etikett. I följande stadium kan materialet beskrivas som 'artikel'. Sedan tror jag att det bör gå att filtrera parallellversioner och kommentarer genom att använda etiketterna.

Jag skall prova ut detdär under de närmaste dagarna.

Författare Bredde
Admin
#12 - Skrivet: 11 Apr 2011 17:36 
Jag vet inte hur ni andra tänker göra, men JAG tillåter inga ändringar i koden.
Och då har vi väl kommit över ens om den saken.

Någå mer?

Författare pdonner
Medlem
#13 - Skrivet: 11 Apr 2011 23:13 - Editerad av: pdonner 
Jasså. Men hur är det med alla dessa Tillägg som Breddes själv installerat. Är det kanske Guje som avhämtat dem i smyg medan Bredde sover? Och skall man inte kunna byta till ett annat Tema, eller har vi för evigt flyttat till 20-10 landet? Om det går att använda ett annat Tema så ser jag inte varför man inte kan göra en egen avvikare. Skall Bredde förresten säga till om utseendet också: Berörde ställningstagandet alltså också CSS-materialet och grafisk utformning?

Allvarligt talat: Om vi inte kan prova en egen loop (naturligtvis som mall under huvudmallen, alltså på det sätt som programmets planerare föreslår att man skall göra) så kan det nog bli svårt att bemästra det problem som beskrivs i Nisses inlägg 10 Apr 2011 07:57 och lösningsförslaget 10 Apr 2011 08:47. För att kunna "strukturera inlägg med både kategorier och etiketter" så måste man få byta mall eller göra ett tillägg. Och byter man mall så ser jag inte varför vår egen mall skulle vara sämre än en av dedär tusentals andra mallarna i WordPress-arkiven.

Alternativt så tycker jag att vi tar en ny tänkeställare kring Nisses förslag om att bara använda inlägg: Vi kan grunda en diskussionsinriktad version av handboken. Den diskussionen förs genom inlägg och kommentarer. När materialet är färdigt så flytter vi över artikeln till den statiska versionen av handboken. Om Sidorna enligt Nisse inte lämpar sig för en sådan framställning, så kan vi nog också använda Inlägg (med kategorier och etiketter), men så bör vi radera äldre versioner av artikeln för att kunna undvika ovan beskrivna gängse metoder för att skapa filter.

Författare pdonner
Medlem
#14 - Skrivet: 11 Apr 2011 23:29 - Editerad av: pdonner 
Jag har försökt reda ut WordPress språkbruk. Märkte nämligen att den Högsvenskan som man lärde sig i skolan är synnerligen föråldrad: Som jag skrev så heter pluralis av tema inte numera temata utan teman. De främsta svenskspråkiga källorna är programmets svenska version och avdelningen 'Dokumentation' på de svenska WordPress forumet. Tyvärr vacklar ordvalen ganska ofta.

* Det heter både Mallar och Template-filer.
* Såsom Nisse sade, så heter det engelska Tag, Etikett på svenska. Men man skriver inte enbart Etiketter utan också inläggsetiketter och så använder man också Taggar - precis som jag själv föreslog i något skede.
* Plugin heter Tillägg men också Plugins. Och om Taggar passar så varför går det inte i så fall att här också använda Pluggar?
* Header heter Sidhuvud och det är kanske inte helt otympligt
* Men det tycker jag nog att de engelska härledningarna Widgets (Widget) och Permalänkar (Permalink) är.

Har ni kanske bättre förslag eller synpunkter?

Författare Nisse
Medlem
#15 - Skrivet: 12 Apr 2011 07:58 
Hmm, jag tror inte vi skall släppa in andra att diskutera texten - utom som kommentarer. Och kommentarer måste vi följa med ordentligt. Jag har haft Wordpress igång i snart två år och det kommer en del smörja från nätet via kommentarerna. Åtminstone skall kommentarfunktionen vara ordentligt övervakad. Det är förstås väldigt bra om folk kan påpeka felaktigehter i vår text. Vi har redan forumet för diskussioner.

Inlägg kan vara precis lika statiska som sidor - man skall inte hänga upp sej på namnet. Det beror bara på hur man ställer in Wordpress. Kommentarer kan också stängas av helt och hållet om det blir problem med spam. Enligt min mening är ett inlägg precis samma sak som en sida med kategorier och etiketter - samma editor används för bägge. Och så kan sidorna vara hierarkiska. Möjligtvis en fördel.

Mallar (teman) har ingen större inverkan på innehållet utom i den mån man måste beakta mallen då man skriver. Vi kan byta mall varje dag om vi vill men det är inte bra för läsbarheten. Och så måste den mall vi använder stöda åtminstone vissa widgets (servicefunktion är vad det är men ett litet långt och otympligt ord). Jag har experimenterat lite med mallen EvoLve som är ganska så inställbar men tills vidare håller jag kvar standardmallen på Hindriks by.

Vad vi INTE bör göra är att ändra på koden - då hamnar vi i ett träsk. Däremot kunde vi nog experimentera litet med olika mallar. Fast då vi börjar använda "handboken" på allvar (publicerar den och lägger in den som en ruta i forumet - eller nånting) så måste vi hålla oss till en och samma mall. Folk blir bara förvirrade om allting ser annorlunda ut varje gång de öppnar handboken.

Ja, hur skall vi koppla handboken till forumet ? Bara länkar i texten är lite för dåligt. Det borde nog vara nånting stort och synligt.

Page  Page 1 of 2:  1  2  Next » 
Forumtankar dev.fiberforum.net Forum / Forumtankar /
 Wordpress som "handbok"

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.

 

 
 
dev.fiberforum.net Forum Powered by Simple Bulletin Board miniBB ®
 ⇑