Här ville jag tilllägga ett par ord om den 'välsignade' marknaden. Det är ju den som skall producera de bästa lösningarna, enligt O-P Heinonen & Co. Tyvärr fungerar det just tvärtom.
ADSL är en asymmetrisk konsumentprodukt som är ägnad att passivera användarna.
WiMAXen är inte en assymetrisk teknologi, den är symmetrisk. Men hör på detta: Den säljs till konsumenten som en assymetrisk produkt. Det är bara företagskunden som skall få tillgång till symmetrisk kommunikation. Eventuellt finns det också tekniska orsaker till detta LÖMSKA (uttrycket är lånat av den snälla Nisse) tillvägagångssätt. Det krävs kanske att kunden behöver en mer än 40-meter hög mast för att signalen uppåt skall vara tillräckligt stark. Det var så som densamma Nisse sade: Trådlöst är nog riktig bra teknik, bara vi har ett tillräckligt tätt nätverk av mastar (och fiber till masten).
På finska kallas detta 'ansaintalogiikka'. Jag kallar det dålig informationssamhällstrategi: Kolla in texterna på de betänkanden som landskapen utarbetat när man gjort upp sina bredbandsstrategier. I Kajanaland nämns frågeställningen i förbifarten men sedan suddas diskussionen ut genom att tala helt allmänt om en 1 megas eller en 2 megas förbindelse.
Här har också de tekniska specifikationer tagit överhanden. "Denna teknologi fungerar såhär, och denna teknologi kommer att fungera så där." Om dessa betänkanden hade gjorts på basen av installeringar i verkliga produktionsförhållanden, skulle frågan inte ha kunnat förbigås -- och också jag hade kunnat motivera mina tankegångar på ett vettigt sätt.
I min analys är frågan om symmetri och asymmetri en av diskussionens huvudelement. -- Det är väl knappast någon som missat poängen att optisk fiber producerar utan tilläggsarrangemang en symmetrisk kommunikationssituation där användarna tillfullo kan dra nytta av nätet. |