Jättebra, sa sverigesvensken. Det är väl bara att gå in för den lösningen om den blir sådär otroligt enkel och fördelaktig. Om man dessutom kan minska på svetsarbetsinsatsen till hälften så är det också en viktig faktor (fast svansarnas antal väl ändå avgörs av den valda kabeltypen). Svansarnas antal beror på hur många du kopplar till växeln. Inte behövs det svans om fibern inte skall kopplas. Förstås kan man svetsa fast svansen med tanke på framtida behov men man måste inte göra det. En fiber behöver aldrig "avslutas" utan man lämnar bara fiberändan hängande (eller inrullad).
Har du möjlighet att peka på de alternativ som ni provat ut och värderat som dugliga.Visst. Vi kör med Edgecore (Taiwan) som levererats av Direktronik i Stockholm. De levererar snabbt och har mycket bra stödpersonal. Vi använder den svenskutvecklade F2H-konvertern som är annorlunda än de vanliga genom att fiberkabeln går direkt in i konvertern där den svetsas till en svans som sätts in i SC-kontakten inne i konvertern. På så sätt sparar man en burk i varje hushåll. Kolla
http://www.direktronik.se/och sök på 21-1676 (produktnummern). Där finns en massa bilder som visar hur den ser ut.
Edgecore tillverkar alltså växeln (nummer 33-0734). De har också en dyrare model 33-0735 men jag tycker den knappast är värd det högre priset (vi har sådana också).
Det där låter klokt. En panel är väl ungefär det samma som en fördelarburk som förmedlar kabelfibrerna genom mellanfiber till växeln. Det blir väl bara en mekaniskt lättare och kompaktare konstruktion som är behändig att hantera. Att spara genom att lämna bort panel eller burk låter inte ändamålsenligt. -- Kan du peka de paneler som ni brukar använda. Är det en rackkompatibel konstruktion?Då det gäller långa linjer så skulle jag nog lämna bort panelen och sätta svansen direkt in i växeln (man måste svetsa fast en svans också inne i panelen) för att få bort dämpningen i en kontakt.
Paneler finns det i mängder och massor och vi har olika modeller. Vi har använt Drakas men jag tycker inte om dem för de har vassa kanter som är farliga för fibern. Kolla in 38-1300-serien på Direktronik. Vi har inte erfarenhet av dem men det är viktigt att "Den har justerbara "öron" i framkant för att reglera boxens placering i djupled så att patchkablarna inte kläms om du stänger dörren till skåpet. " Vi måste ha dörrarna öppna till våra skåp för att Drakas paneler kommer för långt ut. (Patchkabel är lika med mellanfiber) Och så är det viktigt att man kan göra förändringar inne i panelen utan att skruva sönder hela skåpet ! Direktroniks panel kan man dra ut framåt (Drakas måste man skruva loss övre plåten) och det kan vara praktiskt - men vi har inte prövat dem ... Drakas system är åtminstone dåligt.
Men kom ihåg att fiberkabeln är MYCKET styv och måste skruvas fast otroligt hårt i panelen så den inte kan vrida sej och rycka av fibrerna ! Tänk också på att fiberkabeln inte kan krökas tvärt bakom panelen !
I små växlar så borrar jag hål i bottnen på panelen och växeln och skruva fast bägge med bottnen mot väggen så det behövs ingen rack som är dyr att tar massor av utrymme. Det är bra för då kommer kabeln snyggt in i panelen och kan vara stadigt fäst vid väggen. Bättre och lättare än i rack.
Men hur avslutar man vid anslutningspunkten överloppsfiber som i framtiden inte kommer att kopplas utan svetsas?Fibrer behöver inte avslutas men ute i busken måste en KABELända skyddas genom att man värmer fast en hatt av krympplast - finns i alla elaffärer.
Det finns normer för dämpning men de är föråldrade och för era långa linjer rekommenderar jag mycket hårdare krev. Det borde inte vara omöjligt att uppnå svetsar under 0,05 dB med moderna svetsar. Märk väl att dämpning måste MÄTAS - svetsens "uppskattning" av dämpningen är ganska värdelös. Så en radar är nog nödvändig så man kan mäta dämpningen i svetsarna INNAN man skruvar ihop burken och gräver ned den !