Kuningaskuluttaja TV1 13-03-2008, klo. 19:15, 1:24-
Jag tycker att Kuningaskuluttaja-programmet var ganska förtjänstfullt. Redaktören tar upp ett antal frågor kring smalbandstekniken ur en konsument/abonnent -synvinkel, som vi behandlat ganska lite på dessa spalter.
Bemödade mig om att transkribera det väsentliga innehållet för att vi kunde ta oss an detta perspektiv, som också torde vara aktuellt för var och en som sätter upp ett välfungerande fiberbaserat nätverk.
Yles begränsade användarservice distribuerar innehållet som en Windows specifik netcast stream genom addressen:
http://areena.yle.fi/toista?id=1144404Detta är programmets rollinnehavare:
Toimittaja Virpi Väisänen, YLE TV1 (Redaktören)
Markkinointijohtaja Seppo Hakanen, TeliaSonera (Direktören)
Rehtori Kimmo Hotulainen, Hanko (Kunden)
Rubrik:
Netti pätkii, sivut eivät aukea ja kuva on huono
Ingress:
Syynä voi olla se että operaattorin myymä laajakaistayhteys on paljon luvattua hitaampi. Kahdeksan megaa voi helposti jäädä alle puoleen siitä. Silti asiakas joutuu maksamaan yhteydestä täyden hinnan.
=========================
Introduktion till ämnet
Redaktören: Perheeseen hankittiin kahdeksan megan nopea laajakaistayhteys, mutta isäntä ei ollut siihen lainkaan tyytyväinen.
Kunden: Ylen kuva on aivan tuhruinen. Ei sitä ole kovin mukava katsoa. Lehtien sivujen aukeaminen kestää välillä aika kauan.
Redaktören: Kyllä kahdeksalla megalla pitäisi liikkuvankin kuvan näkyä kunnolla. Mitataanpa yhteyden todellinen nopeus. Sen voi tehdä Ficoran eli Viestintäviraston sivulta löytyvän nettimittarin avulla.
Noniin. Nyt katsotaan miten paljon se oikeasti on. Mutta sehän on 5,35 Mbit/s.
Kunden: Tää on melkein puolet huonompi.
==========================================
Redaktören presenterar sin uppfattning om vanliga nätverksproblem med hjälp av några slides.
Redaktören: Laajakaistan hidastuminen voi johtua lukuisista syistä. Otetaan ensin tavallista puhelinjohtoa tai kaapelia pitkin kulkevat yhteydet:
- Asiakkaan laitteessa voi olla vikaa
- Modeemi voi olla vääränlainen
- Kerrostalossa 30-40 vuotta vanhat puhelinjohdot voivat hidastaa yhteyttä
- Jos asiakkaalta on monta kilometriä matkaa operaattorin laitetilaan, niin yhteys hidastuu
- Operaattorinkin laitteissa voi olla vikaa
Ficoran mittari mittaa nopeutta tähän pisteeseen asti, siis asiakkaasta tai operaattorista johtuvaa hidastumista.
Därefter analyserar redaktören andra orsaker till förstockning:
- Internetin ruuhkat
- Palveluntarjoajan käyttämät nopeudet
Langattomassa laajakaistassa nopeus on vieläkin horjuvampi juttu:
- Jos kännykällä netissä seikkailevan ja tukiaseman väliin jää este, esim. iso kivitalo, niin yhteys hidastuu
- Kaukana tukiasemasta laajakaista voi olla hitaampi kuin lähellä
- Tukiasemallekin voi tulla ruuhkaa jos on paljon asiakkaita verkossa yhtaikaa
==========================================
Efter att ha konstaterat att kunden har "en alldeles vanlig trådbaserad anslutning" beskriver redaktören kundens interaktion med Soneras kundtjänst.
Kunden: Pitkien jonottamisien jälkeen sain kyllä palveluhenkilöt kiinni. He sanoivat, että 'Et sinä voi saadakaan sinne muuta kuin viiden, neljän megan yhteyden, koska olet niin kaukana siitä jakelukeskuksesta.'
Redaktören: Syy on siis on operaattorin johdossa. Mutta miksi Sonera myi 8 megan yhteyden alueelle jossa sitä ei voi lainkaan saada?
Direktören: Koko toimialan käytännön mukaisesti nopeudet on määritelty maksiminopeuksiksi ja sitten palvelukuvauksessa määritellään se vaihteluväli jossa asiakkaan yhteys voi vaihdella. Meillä on tällainen ajatusmalli: Joka tapauksessa se on huomattavasti enemmän kuin mitä se olisi kahden megan yhteydellä.
Redaktören: Myydään kahdeksana megana ja tulee neljä tai viisi?
Direktören: Niin. Näin se on.
Redaktören: Kotiin tulevissa myyntipaperissa tämä sanotaankin: Kahdeksan megaa voi olla mitä tahansa kahdeksan ja kahden välillä. Etukäteen myyntitilanteessa tästä vaihtelusta ei kerrottu mitään.
Textinsert: 8 Mbit nopeus on enintään 8 Mbit/s, mutta pääsääntöisesti vähintään 2 Mbit/s...
Kunden bekräftar att man i samband med beställningen inte påtalat att förbindelsen inte är 8 mega: Ei siinä puhuttu ettei se olisi kahdeksan megaa. Paperilla jälkeenpäin selvisi ettei sen tarviikaan olla kuin 2 megaa.
==========================================
Uppsummering, syntes
Redaktören: Laajakaista markkinoinnissa vallitsee jonkinlainen
vauhtisokeus. Operaattorit myyvät 8 tai 2 megaa ikään kuin ne olisivat jotain tuotemerkkejä. Myyjä joko kertoo tai ei kerro todellisista ominaisuuksista. Pitää se pienikin pränttikin lukea ennenkuin allekirjoittaa, mutta reilua kaupankäyntiä tämä ei ole.
Direktören ges en chans att parera slutledningen: Tulemme täsmentämään tätä ohjeistusta myyntitilanteessa. Ja
tottakai me pyritään siihen että myös puhelinmyyntitilanteessa kerrotaan kaikki olennainen myytävästä tuotteesta asiakkaalle.
Redaktören: Jäämme odottamaan markkinoiden siistiytymistä.
==========================================
Pedagogisk hänvisning för att hjälpa den villrådiga konsumenten
Mitä tehdä jos laajakaista tökkii? Redaktören uppmanar under sliderubriken 'Mitä voi tehdä' kunderna att använda följande tillvägagångssätt för att utkräva en fungerande produkt:
- Kannattaa aivan ensimmäiseksi otta yhteys palvelun myyjään
- Asiakas voi vaihtaa hitaampaan yhteyteen (ettei maksa turhasta)
- Palvelussa voi olle virhe. Silloin asiakas voi vaatia hinnan alennusta tai kaupan (myös määräaikaisen sopimuksen) purkua
- Valitukset kuluttajariitalautakuntaan
Redaktör: Kuluttajariitalautakunnassa on jo käsiteltävänä valituksia, jotka koskevat langattoman yhteyden hitautta.
========================================
Ännu en snabbinventering av stridssituationen mellan kund och direktör
Redaktören: Toinen kysymys on se, onko laajakaistan hinnoittelu reilua? Asiakas maksaa yhteydestä vaikka ei sitä saa.
Kunden: Ehdotin Soneralle, että maksaisin neljän, viiden megan yhteyshinnan, mutta sekään ei sopinut. He halusivat hinnan siitä kahdeksasta megasta joka ei toteudu.
Sonera: Tuote on palvelukuvauksen mukainen ja silloin tottakai myös hinta on hinnaston mukainen.
Kunden: Mä haluan tehdä sellaisen sopimuksen, että se on oikeasti se tuote jonka ostan niin mä saan sen tuotteen.
Redaktör: Kuluttajavirasto on luvannut selvittää, ovatko sopimusehdot kohtuullisia.
====================================
Hurudana tankar väcker detta material bland läsarna av vårt fiberforum? Hittar ni något man kunde ta fasta på i vår diskussion?