Helt över ens med pdonner om var skon klämmer - vi kommer att bli andra klassens e-medborgare. På en del håll är vi det redan. Har länge varit.
Det jag vill understryka är att det trådlösa alternativet inte alls är så dåligt som man hade hoppats på i våra kretsar. Speciellt om man ser till dom som saknar goda trådförbindelser. Det är många det! Nästan alla dom där 53 000 hushåll som Sonera nu klipper trådarna till har ju dåliga dataförbindelser. För dem är det trådlösa alternaivet inte alls dåligt. Må så vara att det är ett okänt hopp ut i det blå.
Samtidigt oroar jag mig för hur det skall gå sen? Om en tid alltså.
Och då kommer vi in på vad du pdonner och Nisse säger att
"Politikerna har sålt oss billigt".
Av dom där 12 punkterna är det bara punkt 11 som sätter krav på dataöverföring. Inte ett ord om hur vi i framtiden skall kunna hänga med.
Dessutom faller en del ut genast. Tex. en byskola med säg 10 datorer som måste köra trådlöst är på direkten utslagen (det är dom fö. ju redan med dålig ADSL). I klartext: Den skolans elever kan inte få samma e-utbildning som andra barn med goda dataförbindelser. Andra klassens e-medborgare får alltså andra klassens e-undervisning.
Här dom omtalade punkterna från
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN JULKAISUJA 70/2007
http://www.mintc.fi/oliver/upl139-LVM70_2007.pdf Sidan 23,
Viestintäpoliittiset ehdotuksetEdellä sanotun perusteella viestintäpolitiikassa
tulee varautua siihen, että lankapuhelinpalveluiden
hinta nousee edelleen tuntuvasti tai palvelut voidaan jopa kokonaan
lopettaa joiltakin asiakkailta.
Ehdotan jäljempänä mainittuja toimenpiteitä telepalveluiden palvelutason ja
kohtuullisten hintojen varmistamiseksi koko maassa, jos teleyritysten omat toimet
ja Viestintäviraston sääntelytyö eivät johda riittävän hyvään tulokseen:
Hintojen kohtuullisuuden varmistaminen. Viestintävirasto seuraa lain mukaisesti
yleispalveluvelvollisten teleyritysten hinnoittelua ja tarvittaessa sääntelee näiden vähittäishintoja
siten, että ne ovat kohtuulliset.
Yleispalvelusääntelyn vaikutusten arviointi. Viestintäviraston annettua valmisteilla
olevat yleispalvelua koskevat norminsa se antaa 29.2.2008 mennessä liikenne- ja viestintäministeriölle
seikkaperäisen selvityksen yleispalvelusäännösten soveltamisesta ja
sääntelyn vaikutuksesta palvelujen saatavuuteen, käytettävyyteen ja hintaan.
Palvelutason varmistaminen. Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi telepalveluiden
palvelutasoa ja hinnoittelua Viestintäviraston selvityksen ja teleyritysten suunnitelmien
ja sitoumusten perusteella 30.4.2008 mennessä.
Arvionsa perusteella ministeriö päättää, mitä muutoksia teleyritysten
toimilupiin, lakiin tai muihin normeihin vielä tarvitaan palvelutason
varmistamiseksi.
Lähtökohta on, että
ennen kuin lankapuhelinpalvelun
tarjonta yhdellekään asiakkaalle lopetetaan, tälle tarjotaan korvaavia matkapuhelin- ja laajakaistapalveluita, jotka täyttävät
ainakin seuraavat 12 ehtoa:
1) Sisätilapeitto. Matkapuhelu onnistuu kaikissa vakituisissa normaalirakenteisissa
asunnoissa ja yritysten toimipaikoissa myös rakennuksen
sisätiloissa ilman käyttäjän kustannuksella hankittavia lisälaitteita. Jollei
sitä voida varmistaa, teleyritys huolehtii kustannuksellaan palveluiden
saatavuudesta jollakin muulla tekniikalla.
2) Verkon sähkönsaanti. Matkapuhelinverkon tukiasemien sähkönsaanti
on varmistettu niin, että palvelut toimivat moitteettomasti yleisen
sähkönjakeluverkon häiriötilanteissakin vähintään kolme (3) tuntia. Taajamien
ulkopuolella olevien tukiasemien häiriöttömän toiminnan vähimmäisaika
nostetaan vähintään kuuteen (6) tuntiin 1.6.2010 mennessä.
3) Päätelaitteen sähkönsaanti. Teleyritys huolehtii siitä, että kuluttajalle
tarjotaan kohtuullisella hinnalla välineitä, joilla matkaviestinten akut
voidaan ladata muualta kuin yleisestä sähkönjakeluverkosta, milloin kuluttajan
vakituinen asunto ei ole yleisen sähkönjakeluverkon piirissä.
4) Hätäpuhelut. Hätäpuhelut ovat mahdollisia matkapuhelinliittymästä
vastaavasti kuin lankapuhelimesta.
5) Tekstiviestihätänumero. Yhteistyössä viranomaisten kanssa koko
maassa otetaan käyttöön erityisryhmille erikseen osoitettavissa oleva yhtenäinen
matkapuhelinverkon 112-tekstiviestihätänumero.
6) Erityisryhmät. Teleyritykset huolehtivat, että erityisryhmille on tarjolla
matkapuhelinverkon (GSM) päätelaitteita ja palveluita, jotka ovat
palvelutasoltaan vähintään yhtä hyviä kuin lankaverkon vastaavat palvelut.
7) Lopettamisilmoitus. Lankapuhelinpalvelun lopettamisesta ilmoitetaan
kuluttajalle vähintään vuotta aikaisemmin.
8) Muut kuin vakituiset asunnot ja toimipaikat. Muualla kuin vakituisissa
asunnoissa ja yritysten toimipaikoissa asiakkaille tarjotaan lopetettavien
palveluiden tilalle korvaavia puhelinpalveluita ja vähintään peruspalvelutason
laajakaistayhteyksiä kuluttajaviranomaisten ja Viestintäviraston
hyväksymin ehdoin.
9) Hyvitykset. Teleyritys hyvittää kuluttajalle kuluttajaviranomaisten ja
Viestintäviraston hyväksymin ehdoin laitteet ja kustannukset, jotka käyvät
tarpeettomiksi lankapuhelinpalvelun tai lankapuhelinverkon kautta
tarjotun laajakaistapalvelun lakatessa.
10) Hyvitys langattomaan laajakaistaan siirryttäessä. Tarjotessaan
lakkautettavan lankaverkon laajakaistayhteyden tilalle langatonta laajakaistapalvelua
teleyrityksen on hyvitettävä kuluttajaviranomaisten ja Viestintäviraston hyväksymin ehdoin lisälaitteista ja järjestelyistä kuluttajalle
aiheutuvat kustannukset.
11) Laajakaistan nopeus. Laajakaistan peruspalvelutasoksi määritellään
koko maassa 1 Mbit/s.
12) Julkisen tuen verkot. Julkisella taloudellisella tuella rakennetut laajakaistayhteydet
ylläpidetään teleyritysten tekemien sopimusten mukaisesti.