Jag sätter in Österbottens förbunds utlåtande nedan. Dt finns tyvärr bara på finska.
Liikenne- ja viestintäministeriö
Kirjaamo
PL 31
00023 Valtioneuvosto
POHJANMAAN LIITON LAUSUNTO LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN/SELVITYSMIEHEN EHDOTUKSESTA KANSALLISEKSI TOIMINTASUUNNITELMAKSI TIETOYHTEISKUNNAN INFRASTRUKTUURIN PARANTAMISTA VARTEN (LVM 848/30/2008)
Selvitysmies Harri Pursiainen on laatinut "Laajakaista kaikkien ulottuville" kansallisen toimintasuunnitelmaehdotuksen laajakaistatarjonnan turvaamisesta koko maassa ja sen rahoituksen järjestämisestä erityisesti haja-asutusalueilla. Pohjanmaan liitto esittää Pursiaisen ehdotuksen perusteella seuraavan lausunnon:
Yhteenveto
Toimintasuunnitelma tunnistaa ja tunnustaa hyvin maamme eri alueet ja niiden erilaiset mahdollisuudet osallistua tietoyhteiskunnan kehitykseen. Selvitysmies on tehnyt hyvää ja perusteellista työtä laatiessaan "Laajakaista kaikkien ulottuville" -toimintasuunnitelmaehdotuksen. Pursiaisen ehdotukset ovat hyviä ja oikean suuntaisia.
Kannatamme yhteispalveluvelvoitetta kohtuuhintaisena palveluna.
Yhteysnopeudeksi 31.12.2010 ehdotamme 8 Mbit/s. Vuoden 2010 tavoitetaso (1 Mbit/s) on todella vaatimaton.
Vuoden 2015 tavoitteeksi olisi selkeästi otettava "kuitu kotiin (FTTH)" -periaate eli runkoverkkojen rakentamisen yhteydessä rakennettaisiin myös tilaajayhteys. Samalla ehdotamme tavoitteeksi, että ne teleyritykset, jotka rakentavat "Kuitu-kotiin" -verkon, pakotettaisiin operoimaan verkon open-access-periaatteen mukaisesti. Nykyisen sanamuodon mukaan saattaa syntyä kuitumonopoliverkkoja. "Kuitu kotiin" verkkojen neutraalisuus on taattava niin, että loppukäyttäjällä on aina yhdellä ja samalla kuituliittymällä täysi valinnanvapaus palvelujen suhteen.
Ehdotamme kiireellistä lisäselvitystä siitä, kiinnostaako teleoperaattoreita lainkaan lähteä rakentamaan open-access-periaatteella toimivia FTTH-verkkoja. On liian myöhäistä odottaa vuoteen 2015.
Ehdotamme, että lopullista toimintasuunnitelmaa varten tehdään selvitys niistä myönteisistä ympäristövaikutuksista, joita 100 % FTTH-verkolla olisi Suomessa. Esimerkkejä: FTTH- verkkojen laitetilat vievät vähemmän tilaa, laitteiden sähkönkulutus pienenee, matkustaminen työn puitteissa vähenee, päästöt vähenevät, jne.
Viite:
http://www.ftthcouncil.eu/documents/articles/Telec ommuk_422_38_309.pdf Kannatamme sitä, että maakuntien liitot otetaan mukaan yhteistyöhön, kun toimintasuunnitelmaa lähdetään toteuttamaan.
Haja-asutusalueilla tilaajayhteyden rakentamiskustannukset nousevat kuitenkin nopeasti kohtuuttomiksi. Siksi ehdotamme jonkin rahoitusmekanismin kehittämistä yleisesti valtion tukemana, esimerkiksi valtionlaina tai korkotukilaina.
Kotitalousvähennyksen käyttö on erittäin hyvä idea, mutta sitä on voitava hyödyntää yksiselitteisesti hankinnan kokonaiskustannuksissa. Yleensä tällaisen verkon liittyjä maksaa verkon rakentamiskustannukset liittymämaksuna. Siksi koko liittymämaksu tai tietty maksimimäärä on voitava käyttää vähennyksenä. Tällaisen verkon rakentamiskustannuksista noin 80 % on työkustannuksia.
Lausunnot kohdittain (PL)Toimintasuunnitelman tavoite
1. Viestintäinfrastruktuurin kehitys varmistetaan siten, että kansalaisilla ja yrityksillä on asuin- ja sijaintipaikastaan riippumatta mahdollisuus tietoyhteiskunnan palvelujen käyttöön niiden tarjonnan mahdollistamalla ja omien tarpeidensa vaatimalla tavalla.
Toimintasuunnitelman mukaisin toimin:
• parannetaan yleistä televerkostoa siten, että käyttäjät voivat saada siitä tietoyhteiskuntapalveluiden käyttämiseksi riittäviä tilaajayhteyksiä,
• varmistetaan, että laajakaistapalvelut ovat hinnaltaan kohtuullisia sekä
• järjestetään toimenpiteitä varten tarvittava valtion osuus rahoituksesta.
(PL) Kannatettava tavoite.
Vuoden 2010 tavoitetaso ja sen edellyttämät toimet
2. Lainsäädännöllä ja toimilupapolitiikalla varmistetaan, että viimeistään 31.12.2010 jokaisessa
vakinaisessa asunnossa sekä yrityksen ja julkishallinnon organisaation vakinaisessa toimipaikassa voidaan käyttää sujuvasti sähköisiä asiointipalveluita, siirtää sujuvasti digitaalisia kuvia ja ladata digitaalista musiikkia ja videoleikkeitä. Teknisesti näiden palveluiden käyttö edellyttää kiinteää tai langatonta tilaajayhteyttä, jonka tulevan liikenteen välityskyky on keskimääräiseltä nopeudeltaan vähintään 1 megabitti sekunnissa.
(PL) Kannatettava, mutta ehdotamme tilaajayhteyden nopeustavoitteeksi vähintään 8 Mbit/s viimeistään 31.12.2010.
3. Valtioneuvoston myöntämät televerkkoyritysten toimiluvat tarkistetaan ja mahdollisten uusien
toimilupien velvoitteet asetetaan siten, että vuoden 2010 tavoitetaso saavutetaan. Merkittävimmän haja-asutusalueen viestintäpalveluiden tarjoajan UMTS-toimiluvan muutos pannaan voimaan 1.1.2010.
(PL) Kannatettava.
4. Viestintämarkkinalakia muutetaan 1.7.2009 lukien siten, että määritellään vuoden 2010 tavoitetaso yleispalveluksi, jota yleispalveluvelvollinen teleyritys on velvollinen tarjoamaan vakinaisiin asuntoihin ja yritysten toimipaikkoihin kohtuullisella hinnalla viimeistään 31.12.2010. Määrittely on tekniikkariippumaton, joten yleispalvelu voidaan toteuttaa kiinteänä tai langattomana yhteytenä. Lain tulee tehdä mahdolliseksi se, että yleispalvelun määrittelyä tarvittaessa muutetaan tietoyhteiskuntakehityksen vaatimalla tavalla. Lain nojalla Viestintävirasto määrää 31.12.2009 mennessä kullakin alueella yleispalveluvelvollisen teleyrityksen, jonka on tarjottava yleispalveluvelvoitteen mukaisia palveluita viimeistään 31.12.2010.
(PL) Kannatettava, mutta ehdotamme tilaajayhteyden nopeustavoitteeksi vähintään 8 Mbit/s viimeistään 31.12.2010.
5. Viestintämarkkinalakia muutetaan 1.7.2009 lukien siten, että yleispalveluvelvollisuus voi käytännössäkin kohdistua myös verkkoyrityksiin.
(PL) Kannatettava.
6. Teleyrityksen on tarjottava yleispalvelua käyttäjille kohtuulliseen hintaan sillä alueella, jolla
Viestintävirasto on määrännyt teleyrityksen yleispalveluvelvolliseksi. Viestintävirasto valvoo lain
mukaisesti telemaksujen kohtuullisuutta. Teleyrityksille korvataan yleispalveluvelvollisuuden täyttämisestä aiheutuvat kohtuuttomat nettokustannukset, jos lain mukaiset edellytykset täyttyvät. Lähtökohtana kuitenkin pidetään, että teleyritykset myös jatkossa toteuttavat yleispalveluvelvoitteet ilman julkista rahoitusta.
(PL) Kannatettava.
Vuoden 2015 tavoitetaso ja sen edellyttämät toimet
7. Otetaan tavoitteeksi, että 31.12.2015 mennessä kaikkialla maassa on kysynnän mukaisesti saatavilla 100 megabitin yhteydet mahdollistava valokuitu- tai kaapeliverkko, johon liitettävällä enintään kahden kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla tilaajayhteydellä ainakin 99 prosentissa vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista voidaan käyttää erittäin suuria yhteysnopeuksia vaativia viestintä- ja muita tietoyhteiskunnan palveluita.
(PL) Kannatettava, mutta vuoden 2015 tavoitteeksi olisi selkeästi otettava "kuitu kotiin (FTTH)" -periaate, eli runkoverkkojen rakentamisen yhteydessä rakennettaisiin myös tilaajayhteys. Samalla ehdotamme tavoitteeksi, että "Kuitu-kotiin" – verkon rakentavat teleyritykset pakotettaisiin operoimaan sen verkon open-access-periaatteen mukaisesti. Nykyisen sanamuodon mukaan saattaa syntyä kuitumonopoliverkkoja. "Kuitu kotiin" verkkojen neutraalisuus on taattava niin, että loppukäyttäjällä on aina yhdellä ja samalla kuituliittymällä täysi valinnanvapaus palvelujen suhteen.
Suunnitteilla oleva valtion viranomaisverkkohanke, jossa tullaan toteuttamaan koko Suomen kattava valokuituun perustuva runkoverkko, pitäisi hoitaa koordinoidusti alueellisten runkoverkkohankkeiden kanssa. Tällöin monia runkoverkon yhteysvälejä kyettäisiin rakentamaan yhteistyössä ja päällekkäisiä runkokuitujen asennuksia voitaisiin vähentää.
8. Teleyritykset rakentavat ja ylläpitävät yleistä televerkostoa kaupallisin perustein lakien, toimilupien ja viranomaismääräysten mukaisesti. Julkinen sektori tukee teleyrityksiä tämän toimintasuunnitelman mukaisesti, jos vuoden 2015 tavoitetasoa ei voida jollakin alueella saavuttaa kaupallisesti eikä sitä voida edellyttää teleyrityksiltä lailla, viranomaismääräyksillä tai toimiluvilla. Yritystuen haitalliset vaikutukset viestintämarkkinoihin ja kilpailuun minimoidaan.
(PL) Kannatettava, mutta emme voi odottaa vuoteen 2015 saakka todetaksemme, etteivät verkot synny kaupallisesti. Pohjanmaalla, missä avoimia FTTH-verkkoja rakennetaan jo osuuskuntaperiaatteella, olemme hankintaprosesseissa todenneet, ettei tavallisia teleoperaattoreita kiinnosta rakentaa avoimia neutraaleja FTTH-verkkoja. Voimme esittää tästä tarvittaessa esimerkkejä.
Ehdotamme kiireellistä lisäselvitystä siitä, kiinnostaako teleoperaattoreita lainkaan lähteä rakentamaan open-access-periaatteella toimivia FTTH-verkkoja. On liian myöhäistä odottaa vuoteen 2015.
9. Osana muuta alue- ja yhdyskuntasuunnittelua varmistetaan, että yleinen televerkosto pysyy haja-asutusalueellakin tietoyhteiskuntakehityksen vaatimalla tasolla. Suunnittelussa otetaan huomioon kansalaisten, elinkeinoelämän sekä julkisten palvelujen tarpeet. Ympäristöministeriö arvioi yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa 1.7.2009 mennessä, miten valokuiturakentamisen suunnittelu otetaan osaksi muuta maankäytön suunnittelua.
(PL) Kannatettava.
10. Uudistetaan liikenne- ja viestintäministeriön johdolla pääministeri Matti Vanhasen I hallituksen kansallinen laajakaistastrategia, jonka tulee tukea tätä toimintasuunnitelmaa. Erityisesti huomiota kiinnitetään valokuidun ja langattoman laajakaistan edistämiseen haja-asutusalueilla. Maakuntien liitot arvioivat yhdessä kuntien kanssa 30.10.2009 mennessä väestö- ja aluekehityksen huomioon ottaen maakunnan nopeiden yhteyksien kysynnän kehityksen ja yleisen televerkoston kehittämistarpeet. Arvion perusteella ne laativat suunnitelmat vuoden 2015 tavoitteen saavuttamiseksi.
Maakuntasuunnitelmien tulee sisältää kuntakohtaiset, sisäisen muuttoliikkeen ja todellisen kysynnän muutosta ko