De mycket positiva skriverierna om Liljenet kanske kräver några kommentarer, som jag först nu samlat mig att sätta ihop:
1. För en intervju sammanställde jag nyligen Liljenets basdata som följer.
Uusimmat perustiedot per 1.4.2009: • Jäseniä 104 (av vilka 75 har inbetalt inte bara andelsinsatsen utan även anslutningsavgiften) • Kytkettyinä Internettiin noin 30 • Valittu tekniikkaa yksikuitutekniikka, jossa eri suunnat siirretään samassa kuidussa • Kaapelia laskettu noin 100 km • Eskilomin ja Mikelspiltomin kylät lähes valmiita. Rumpilan kylässä kaapelit laskettu ja hitsautyö meneillään. Heikantbacken-aluella kaapelit laskettu. Kreivilän kylä Myrskylän kunnassa ja Malmgårdin kylä Pernajassa kaivaus- ja kaapelityöt aloitettu noin kuukausi sitten. Vesiosuuskunta hakee avustusta, jotta Garpomin kylän työt voitaisiin aloittaa syksyllä 2009. Eri "verkkosaarekkeet" liitetään yhteen kun kunta parantaa Krogarintie syksyllä 2009. Kaiken kaikkiaan seitsemän kylän alueella on noin 300 kiinteistöä. • Verkko kytketty internetiin Loviisan puhelimen kytkentäpisteessä Kouvolantien ja Krogarintien risteyksessä joulukuussa 2008. • Viralliset avajaiset pidettiin 28.1.2009; avoimien ovien päivillä kävi noin 200 ihmistä (vrt Liljendalin kunnassa on noin 1500 asukasta) • Jäsenmaksu on €350 plus liittymismaksu €1650, yhteensä €2000. Jäsen saa alennuksen jos maksaa jo verkon rakentamisvaiheessa. Tämä liittymismaksu on mahdollinen, koska (a) vesiosuuskunnat kaivavat; (b) kaapelityö tehdään talkoovoimin; (c) oletus on että noin puolet kiinteistöistä liittyvät muutaman vuoiden sisällä. • Kuukausimaksu on toistaiseksi €29.
2. Målsättningen är ytterst enkel: Att få till stånd ett fungerande fiberkabelnät i samband med att vattenandelslager bygger avloppsledning. Ifall vi inte lägger ner kabel nu, så får Liljendal inte fiberoptiskt bredband på de närmaste tio...tjugo åren. 3. Liljenets första egentliga projektbudget 14.7.2007 för 140 hushåll gick lös på € 142 000, när vi förutsatte att a) Grävningskostnaderna är marginella och b) Kabelläggning görs på talko
När man därefter antar att
c) Ca hälften av hushållen ansluter sig inom några år
så ger en enkel division €2000 per fastighet.
4. Bland nätbyggnadsprinciperna slogs i ett tidigt skede fast att "närhelst någon gräver, så är Liljenet intresserat av att lägga kabel", självfallet inom det ganska obestämda område, som vi trodde oss kunna etablera oss i. Grävandet är dock inte helt gratis eftersom a) Gräventreprenörerna måste vara mer aktsamma med kabeln än de behöver vara med avloppsrören; a) När Liljenets talkofolk inte är på plats, så lägger gräventreprenörens "spadakarar" ner den färdigt utlagda kabeln b) Det finns här och där avsnitt som måste grävas skilt, eftersom inget annat grävprojekt t.ex. gräver dike för vår stomkabel till Kouvolavägens anslutningspunkt.
5. Talkoarbetet har tagit ca 25 timmar per fastighet, största delen av tiden som trevlig sam¬varo vid dikeskanten, eftersom man måste vänta på hur avloppsgrävandet framskrider – ibland kommer man framåt en kilometer per dag, ibland fastnar det hela för många timmar. Det allra viktigaste är att vara på plats kl 7 på morgonen, för först då bestäms hur dagens arbete skall utföras och först då vet vi på vilken sida om trän och stolpar kabelkärrorna skall köras.
6. Sommaren 2007 gick vi ut med en "rabatt-trappa", ett begrepp som folk här i byarna är förtrogna med. Tidtabellen var något olika för de olika byarna, men beloppen var desamma: a) De som trodde på våra blå ögon och betalade innan det fanns överhuvudtaget någon substans att ta i betalade €1500. b) När kablarna började komma ner jorden var avgiften €1750. c) När nätet (nästan) var färdigbyggt steg avgiften till €2000. Formellt är avgiften tudelad, €350 andelsinsats (vilken samtidigt är en reservationsavgift för en fiber i nätet) och €1650 anslutningsavgift.
7. Att vi vågade gå ut med en dylik rabattformel berodde på att a) Priset måste vara tillräckligt lågt för att locka folk (och de jämför med Lappträsk) b) Vi förväntade oss få understöd från något håll (tre ansökningar hittills, inga utomstående stödpengar) c) Vi antog att Liljendal kommun kunde bistå (javisst med borgen, vipplån och nu pengar i budgeten) d) Vi visste tillräckligt lite.
8. Om man försöker analysera hur det kom sig att vi kommit i gång utan några större problem, så är "aktivisternas" varandra kompletterande kompetenser säkerligen en viktig framgångskomponent: a) Initiativtagaren är släkt med – eller åtminstone känner – "alla" i byn och har verkat som en naturlig marknadsförare varhelst han rört sig b) En företagare har nära kontakter på kommunnivå och har tidigare varit dragare för ett liknande projekt (vattenledning) c) En (halv-?)pensionerad telekomingenjör har kontakter till branschens leverantörer och kan planera nätet med hemgjorda datorverktyg och även sköta det mesta av papperskriget. d) Flera mycket händiga personer snickrar och svetsar ihop kabelkärror, bygger svetsningskoppi, skaffar rör, plasttunnor, cementlock, mm., eller fraktar kablar och annat gods. e) Vid varje liten stötesten kunde Nisse Husberg i grannsocknen genast berätta vad vi inte skulle göra (eftersom han har stött på dem alla).
9. I synnerhet beträffande tekniken har vi valt den enklaste möjliga vägen: kopiera Nisse Husbergs lösningar ifall vi inte hittat på något bättre. a) Kabeln läggs direkt i diket (den lägger sig vackert under avloppsröret, där den är mycket väl skyddad mot grävmaskiner på 1,8 meters djup) b) Passiv fiber ända till ända från switchen till mediakonvertern c) Enklaste möjliga switch (som senare kan bytas ut mot mera avancerad och dyrare) d) Enklaste möjliga mediakonverter (med bara ett uttag; senare kan vi installera mer komplicerade modeller) e) Liljenet erbjuder själv inga tjänster (men åtar sig att förmedla andra opera¬törers tjänster t.ex. IP-telefoni; hur vi ska göre med IP-TV vet vi ännu inte) f) Liljenet erbjuder (åtminstone tillsvidare) bara en hastighet. g) Ett andelslag behandlar alla medlemmar lika, oberoende av var de bor.
10. Liljenet har skaffat en egen fibersvets för att a) Projektet ser ut att fortsätta och fotsätta... b) Vi har hyrt in/skolat upp några gossar som svetsar på fritiden, och måste ha en egen svets till hands när de råkar vara lediga c) I ett senare skede kan vi rycka ut genast vid kabelbrott
11. Liljenet har etablerat sig kund hos Keypro Oy för att dokumentera nätet. Motiven var. a) Att bli oberoende av den pensionär som nu planerar och dokumenterar nätet (och ersätta excel, word och PowerPoint med ett professionellt verktyg) b) Att slippa upprätthålla en egen server eller dator för dokumentationen och slippa köpa (dyra) mjukvarolicenser för verktygen (och samtidigt kan alla aktivister ha tillgång till databasen) c) Andelslagets värde upprätthålls inte bara av att vi har byggt ett bra nät, nätet måste även vara väldokumenterat.
12. Några öppna frågor a) Hur mycket formell administration skall vi bygga upp? (Skall vi t.ex. ta oss omaket att koppla ur sommargästerna vintertid och hålla reda på deras fakturering?) b) Hur skall nätdriften skötas på sikt? c) Hurudana resurser skall vi bygga upp för att klara t.ex. kabelvisning, nätstörningar och kabelbrott? d) I hur hög grad måste vi etablera oss som nätpolis? e) Exakt var skall gränserna för vårt verksamhetsområde gå?
Gunnulf 15 april 2009 |