Post presens och det förgångna välfördssamhället
dev.fiberforum.net Forum
miniBB ®
 

2006-2020

  
 - Forum - Sök - Statistik - Manual -
Tjänster och apparater som kräver bredband dev.fiberforum.net Forum / Tjänster och apparater som kräver bredband /  
 

Post presens och det förgångna välfördssamhället

 
Författare pdonner
Medlem
#1 - Skrivet: 2 Jul 2008 09:11 - Editerad av: pdonner 
En av fördelarna med att bo på landsbygden är att man kan dra fördel av väl fungerande posttjänster. Såhär går det till: Min kollega bestyr en försändelse till huvudstadens sorteringscentral på kvällen halv 10. Paketet transporteras nattetid 700 km till Kajana och så hämtar postbilen paketet till hemdörren följande dag före middagstid.

Men i fredags förra veckan fick vi i lokaltidningen Kuhmolainen läsa oroväckande nyheter. Man hade beslutat att stänga snigelpostens kontor i vår stad. Så stadsstatus och en befolkningskoncentration på 10.000 innevånare räcker inte till för att postkontorets verksamheten skall bära. Det innebär 150-200 kundbesök dagligen, vilket knappast torde leda till orimligt höga konstnader. Så tycker i varje fall sympatiska Kaija Pulkkinen som jobbar på Kuhmoposten.

Verksamheten kommer att överföras till något av stadens köpcentra. Och därmed får vi ett nytt tomt affärsutrymme vid Kajanalandsvägen. Vi postkunder skall härefter dela på marketens disk och förrådsutrymmen. Så nu skall det bli paket och post kladdade av chinuskiglassen, om den inte sorterats in bland datumstämplade mjölkprodukter av butiksbiträden som saknar kunskap i posttjänsternas finesser.

Man påstår att internet ersätter posttjänsterna. Men så är det inte. Post- och internetförsäljningen har tvärtom ökat verksamheten på postkontoret. I Kuhmo saknar vi ett antal specialaffärer för att betjäna viktiga kundgrupper, t.ex. ungdomarna. Och innevånarna i avlägsna småbyar gör gärna beställningar över internet hos välförsedda nätaffärer med fördelaktig prissättning. Så därmed har Kuhmopostens logistiska verksamhet vuxit och inte minskat: "Varje morgon sorterar vi många rullkorgar fulla med paket" [Joka aamu puramme useita rullakorillisia paketteja].

Detta är ett liknande missförstånd som när man försökt påstå att internet passiverar och minskar intresset för litteratur. I verkligheten har det ju blivit tvärtom. Det är bara så att konsumtionen och verksamheten tar nya, ofta effektivare, innehållsrikare och mångsidigare former.

Beslutet motiveras med ekonomiska argument som tyvärr inte utretts för allmänheten eller de två fast anställda biträdena. Itella meddelar att man "vill producera tjänsten lönsamt i områden där det inte annars skulle vara möjligt" [Palvelu halutaan tehdä kannattavasti alueella, jossa se ei muuten olisi mahdollista]. Det låter för mig som en ganska svårförståelig tankegång. — Tjänsten dras in som onlönsam, för att man skall kunna leverera tjänsten på ett annat område där man inte annars kan erbjuda den.

Vad betyder detta? Vill man återuppta postkontoren i Iivantiira, Koskenmäki, Lentiira eller någon av de andra byarna i norra Kuhmo där tjänsten redan försvunnit? Antagligen inte. Itella avser säkert att det är lönsammare att "trygga" verksamheten eller egentligen att dra nytta av lättförtjänad profit i Kajana och Uleåborg.

Raimo Anttonen, postchefen från Uleåborg påstår att kunderna är nöjda med de nya kommunikationsformerna. En del kunder anser däremot att tjänsten blivit sämre i och med att man inte mera ens kan ringa upp det egna postkontoret och diskutera problemen med det ansvarsfulla egna biträdet. Vad har vi för nytta av att prata med en call center -tant i Lappland, som inte har den minsta chans att reda ut varför paketet inte kommit fram enligt det schema som trackerinformationen ger vid handen.

Kunde postchefen förklara varför kurirpaketet från Australien nu (den 2. juli) legat på Itellas kontor alltsedan den 11. juni? Försändelsen måste tullas inom 20 dagar och den respiten har redan gått ut. Itella skickade mig brev där man frågade vad paketet innehåller, när logistikern inte kom sig för att gå och läsa vad det tydligt står på den bifogade räkningen. Kirsi Mikkola som handhar detta ärende förklarar såhär: "Paketet är framme senast i övermorgon. Situationen har utvecklats hejdlöst på grund av ofantligt ökad internetförsäljning och otillräcklig personal" [Paketti on perillä huomenna, viimeistään ylihuomenna. Tilanne on riistäytynyt käsistä kun nettimyynti on kasvanut valtavasti ja meillä ei ole riittävästi henkilökuntaa].

Jag trodde att man tvärtom snart själv kunde kolla var paketet ligger och att det skulle gå att titta posttjänstemannen i vitögat när jag förklarar hur den dåligt fungerande posten skadat min yrkesutövning. De vänliga lokala postbiträdena förstår nog bra varför betjäningen måste fungera.

Dethär var ju faktiskt inte första gången som man upplevde detta. Samma sak har tyvärr återkommit på olika håll där vi bott med min fru: Kallbäcks post i Sibbo, Nukarikontoret i Nurmijärvi, Köklaksposten i Esbo. Men nu verkar det som om statmakten inte mera har perspektiv på denna process.

Samhällets tjänster omvandlas utan eftertanke till företagsverksamhet med konstigt påhittade namn. Det kan ju vara förlåtligt om någon snubblar i den värsta marknadsyran. Men att de regionala och lokala bastjänsterna på detta sätt avvecklas en efter en måste ju också inverka på samhällsutvecklingen i sin helhet.

Hur denna nya nedgång i välfärdssamhällets tjänster ter sig för lokala företagare och yrkesutövare får man tyvärr inte läsa i tidningen Kuhmolainen. Jag gissar att denna oemotsagda utveckling kommer att leda till ökad och eventuellt oåterkomlig stagnation.

Författare Nisse
Medlem
#2 - Skrivet: 10 Aug 2008 05:33 
Tyvärr är det nog så att Posten (sorry, Itella ...) håller på att bli överkörd av utvecklingen. De kan inte hänga med alls och företag som DHL plockar de bästa kunderna av dem.

Det är alldeles riktigt att Internet leder till MERA postpaket - jag handlar numera väldigt mycket över nätet. Då det kostar 20-30 euro att köra bil till H:fors och paket kommer hem till porten för 12-16 euro så varför köra bil och förlora en hel dag ?

Men det kostar lika litet att beställa från Tyskland, England eller Sverige. Då de finländska firmorna har RUTTNA nätsidor (kolla SLO !) och usel pakettjänst så fblir de snart utkonkurrerade då den nya generationen nätvana ersätter de gamla som absolut vill handla över disk eller åtminstone prata i telefon.

Posten har inte varit SÅ dålig här hos oss (som har "postkontoret" i butiken). Vi får paketen inburna på verandan (tack till postiljonen !) föer klockan elva på förmiddagen och man kan ringa på eftermiddagen och fråga om paketet kommit med transporten halv tre.

Men vissa transportfirmor har försämrat distributionen. De paket som förr kom från Helsingfors samma dag eller följande morgon går nu på natten till en "terminal" i Kuusankoski och där blir de liggande tills någon ids köra ut dem till oss. Ruttet system !

Tyvärr så är det bara att glömma staten i Finland. Den monterar ned allting som fungerar och struntar i folk. Jag trodde inte regeringen kunde bli sämre än förra men tji fick ja - Vanhanens regering har nått nya djup ...

Speciellt kommunikationerna tycks vara illa ute. Fibernät blir det inget av och posten går åt fanders.

Man borde nog emigrera ...

Tjänster och apparater som kräver bredband dev.fiberforum.net Forum / Tjänster och apparater som kräver bredband /
 Post presens och det förgångna välfördssamhället

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.

 

 
dev.fiberforum.net Forum Powered by Simple Bulletin Board miniBB ®
 ⇑