Videoklipp på nätet är ett eldfängt diskussionstema. Mest har det handlat om hur de stora filmbolagen (Time Warner, Disney m.fl.) och nyhetsmedierna (Reuters, NBC osv.) skall kunna skydda sin filmer och nyhetsinnehåll mot olovlig lagring och spridning. Hos oss är det framför allt det statsägda Yleisradio som varit mån om att deras material inte skall kunna spridas eller arkiveras utanför deras egna domäner.
YouTube som nuförtiden ägs av Google (visserligen också en jätteaktör på området) har sedan ett år tillbaka försökt lansera nya teknologier som skulle hjälpa film- och nyhetsindustrin att klassificera sin syn på materialets spridningsrättigheter. Det handlar om att skapa ett system som gör det möjligt att identifiera videomaterial. Identifikationen kopplas med en distributionsstämpel: 'block', 'promote' eller 'monetize'. 'Monetize' syftar på att publiceraren vill samla inkomster genom vidhängande reklam.
Själva Video ID:n eller Content ID:n -- YouTube tycks ha svårigheter att besluta sig för vad beteckningen skall heta -- kunde se ut ungefär såhär i www-ankaret:
http://www.youtube.com/watch?v=yj_c5ZAIXbk&search= one%20froggy%20eveningBolaget är väldigt tystlåtet om hur man tänker gå tillväga, men det är dock uppenbart att det handlar om något slag av videosampling: Man vill skapa ett 'fingeravtryck' som går att känna igen om materialet förekommer någonstans på YouTubes tjänst. Det är dock ganska många som tvivlar på att det rent tekniskt skall vara möjligt att skapa ett dylikt system.
Nu är det Rick Cotton från NBC som tror sig veta "hur vi skall stoppa olaga videospridning". Någon slutgiltig lösning har han inte, för föredraget är rubricerat:
YouTube's 75 Percent Solution. Det blir spännande att se vad man nu kommit fram till. Vill ni följa med sändningen den 12. November 2008 klockan 22 (8:00 PM GMT) så bör ni registrera er hos TechRepublic genom addressen:
http://webcasts.techrepublic.com.com/abstract.aspx ?docid=393306&promo=99&tag=nl.e099Man kan bara beklaga sig för att detta arbete framskrider enligt de mönster som storägarna skapar. Därmed åsidosätts en mängd andra mycket allvarligare problem, som knappast röner någon uppmärksamhet. Vi vet att YouTube är ett medel för att sprida förhandsinformation om massmord. Den finländska polisen påstår sig följa med YouTube-innehållen, men man var oförmögen att ens reagera när lokalbefolkningen meddelade de lokala myndigheterna om hotelserna.
Det är detta som borde stå i centrum för vår uppmärksamhet. W3C försökte t.ex. i tiderna skapa ett system för att varna om nätmaterialens skadlighet. Det heter PICS eller Platform for Internet Content Selection. Klassificeringen somnade tyvärr bort i och med att Microsoft slutade stöda platformen i version 7 av Internet Information Server.