Nätsändning om YouTubes Video ID lösning
dev.fiberforum.net Forum
miniBB ®
 

2006-2020

  
 - Forum - Sök - Statistik - Manual -
Tjänster och apparater som kräver bredband dev.fiberforum.net Forum / Tjänster och apparater som kräver bredband /  
 

Nätsändning om YouTubes Video ID lösning

 
Författare pdonner
Medlem
#1 - Skrivet: 7 Nov 2008 10:18 - Editerad av: pdonner 
Videoklipp på nätet är ett eldfängt diskussionstema. Mest har det handlat om hur de stora filmbolagen (Time Warner, Disney m.fl.) och nyhetsmedierna (Reuters, NBC osv.) skall kunna skydda sin filmer och nyhetsinnehåll mot olovlig lagring och spridning. Hos oss är det framför allt det statsägda Yleisradio som varit mån om att deras material inte skall kunna spridas eller arkiveras utanför deras egna domäner.

YouTube som nuförtiden ägs av Google (visserligen också en jätteaktör på området) har sedan ett år tillbaka försökt lansera nya teknologier som skulle hjälpa film- och nyhetsindustrin att klassificera sin syn på materialets spridningsrättigheter. Det handlar om att skapa ett system som gör det möjligt att identifiera videomaterial. Identifikationen kopplas med en distributionsstämpel: 'block', 'promote' eller 'monetize'. 'Monetize' syftar på att publiceraren vill samla inkomster genom vidhängande reklam.

Själva Video ID:n eller Content ID:n -- YouTube tycks ha svårigheter att besluta sig för vad beteckningen skall heta -- kunde se ut ungefär såhär i www-ankaret:

http://www.youtube.com/watch?v=yj_c5ZAIXbk&search= one%20froggy%20evening

Bolaget är väldigt tystlåtet om hur man tänker gå tillväga, men det är dock uppenbart att det handlar om något slag av videosampling: Man vill skapa ett 'fingeravtryck' som går att känna igen om materialet förekommer någonstans på YouTubes tjänst. Det är dock ganska många som tvivlar på att det rent tekniskt skall vara möjligt att skapa ett dylikt system.

Nu är det Rick Cotton från NBC som tror sig veta "hur vi skall stoppa olaga videospridning". Någon slutgiltig lösning har han inte, för föredraget är rubricerat: YouTube's 75 Percent Solution. Det blir spännande att se vad man nu kommit fram till. Vill ni följa med sändningen den 12. November 2008 klockan 22 (8:00 PM GMT) så bör ni registrera er hos TechRepublic genom addressen:

http://webcasts.techrepublic.com.com/abstract.aspx ?docid=393306&promo=99&tag=nl.e099

Man kan bara beklaga sig för att detta arbete framskrider enligt de mönster som storägarna skapar. Därmed åsidosätts en mängd andra mycket allvarligare problem, som knappast röner någon uppmärksamhet. Vi vet att YouTube är ett medel för att sprida förhandsinformation om massmord. Den finländska polisen påstår sig följa med YouTube-innehållen, men man var oförmögen att ens reagera när lokalbefolkningen meddelade de lokala myndigheterna om hotelserna.

Det är detta som borde stå i centrum för vår uppmärksamhet. W3C försökte t.ex. i tiderna skapa ett system för att varna om nätmaterialens skadlighet. Det heter PICS eller Platform for Internet Content Selection. Klassificeringen somnade tyvärr bort i och med att Microsoft slutade stöda platformen i version 7 av Internet Information Server.

Författare pdonner
Medlem
#2 - Skrivet: 13 Nov 2008 10:36 - Editerad av: pdonner 
Några anteckningar om huru denna tjänst som kräver bredband fungerade:

Efter att ha registrerat mig som deltagare i nätsändningen, så kollade nätsändaren att min email address fungerar genom att skicka ett meddelande med anmodan om att klicka en unik användarspecifik link. Detta är ju ett beprövat och välfungerande förfarande. Denhär sajtens utvecklare hade också kommit på idén att ge möjlighet att sätta in sändningen i användarens (Outlook) kalender. Och det är ju behändigt för dem som vill använda detta verktyg och som vill tillåta serverstyrd automatik på den egna maskinen.

När sedan sändningstiden nalkas, så loggar jag in mig på addressen som TR och ZDNet skickade per email. Man kommer in på en lobby-sida där det går att testa den egna maskinen och dess förmåga att mottaga sändningen i god tid före sändningens början. Självkänslan växer när man får höra huru bra den dyrt inköpta utrustningen och KPO:s WiMAX fungerar. Här kan man också avhämta en Real Player (eller Windows Media Player om man så vill) som behövs för att kunna spela nätsändningens innehåll. Och så blir man artigt anvisad om att sidan kommer att innehålla en anslutningsknapp 15 minuter före evenemangets början. - Och så blev det faktiskt.

Någonstans hade jag fått den illusionen att detta skulle vara en videosändning, men något videofönster visade sig aldrig. Man hörde bara föredraghållaren Rick Cottons och programledarens röster. Videoaspekten bestod av några läsbara slides som upprepade och understödde föredragshållarens budskap. Det gick under presentationens gång att ladda ner presenterarens slides som var behändigt översatta till ett PDF-dokument, men denna funktionalitet försvann när evenemanget väl var över.

Nätsändaren hade en välfungerande feedback funktion, som bestod av ett inputfönster där man kunde skriva och sedan skicka sin fråga. Programledaren uppmärksammade faktiskt min fråga, men www-addresshänvisningen var så suddig att hela förklaringen blev oanvändbar.

Och försöker man gå tillbaka för att avhämta glömda persedlar eller ställa frågor om bristfällig service, blir man anvisad till samma lobby som nu tedde sig väldigt ohjälpsam. Och efteråt går det inte heller att ge någon användarfeedback ens på programmets websida. Detta förfarande avviker från TechRepublics andra sidor som ofta har mängder av användarkommentarer.

Någon arkiverad version av sändningen består inte sponsorerna oss heller på. Så det går bara inte att tillämpa föredraghållarens 'fair use' resonemang i praktiken. Man skulle ju i den egna kritiken självfallet vilja ta fasta på det som sades, men detta etiskt riktiga förfarande stöds inte av publicerarna som i första hand tog fasta på att maximera reklamvärdet.

Författare pdonner
Medlem
#3 - Skrivet: 14 Nov 2008 08:49 - Editerad av: pdonner 
I dag ser situationen aningen bättre ut på några av de punkter som jag ovan nämner i kritiska tongångar.

ZDNet har publicerat ett sammandrag av presentationens centrala frågeställningar:

The YouTube File
http://i.i.com.com/cnwk.1d/html/itp/ZDNet_Undercov er_YouTubefinal.pdf

TechRepublic har satt igång en diskussiontråd i ämnet:

See how Google built a system to identify copyrighted material on YouTube
http://techrepublic.com.com/5208-13416-0.html?foru mID=102&threadID=278249&start=0

Hittade också vägledare till de specialfrågor som intresserade mig. Man skall söka på 'video fingerprinting' och 'audio fingerprinting'.

Måste också retirera några tum om utvecklingsarbetets businessdrivna inriktning. Forskningen kring video fingerprinting har faktiskt producerat metoder för att identifiera och blockera barnporr. Läs artikeln:

Google's video fingerprinting tech used to fight child porn
http://arstechnica.com/news.ars/post/20080415-goog les-video-fingerprinting-tech-used-to-fight-child- porn.html

Författare pdonner
Medlem
#4 - Skrivet: 16 Nov 2008 17:37 - Editerad av: pdonner 
Fick just ett meddelande om att TechRepublic ställt ut en inspelning av föredraget på addressen:

http://webcasts.techrepublic.com.com/vc_landing.as px?viewid=393306

Det färdiga arkivmaterialet är ganska elegant utarbetat så att slidematerialet och all annan information presenteras på samma sätt som under sändningen -- tyvärr dock lite för sent för att vara till någon nytta. Vi vill ju veta mer då när informationen är het (jfr. Marshall McLuhan: The Medium is the Massage, 1967).

Författare pdonner
Medlem
#5 - Skrivet: 17 Nov 2008 18:07 - Editerad av: pdonner 
Här är en link för den som registrera sig för att delta i TechRepublics nästa netcast sändning. Den är nästa torsdag den 20. November klo. 6:00 PM GMT dvs. klo 20:00 finländsk tid. Man håller sig fortfarande till temat i spalten 'Tjänster som kräver bredband'. Denna gång diskuterar man ämnet:

'Using VoIP to Cut Costs in a Slowing Economy'
http://ct.techrepublic.com.com/clicks?t=72540351-8 7ba8080827d97d35b14ff5993369aef-bf&brand=TECHREPUB LIC&s=5

Ingen nyhet att det går neråt för ekonomin i USA, men nu vill man alltså vända på den trenden genom att satsa på VoIP. Man tycks ha verkligen brådis med denhär saken för den 18. december återkommer man igen under rubriken 'The Top 5 Ways to Save Money with VoIP'.

Den som inte kan vänta till torsdagen, utan vill genast börja spara, kan gå och köpa sig en SIP-telefon för några tior. För den som inte vet vad SIP, VoIP eller IP-telefoni är så påminner jag om att vi har några nyttiga artiklar om dessa ämnen under tråden 'IP-telefoni' på denna samma spalt dvs. 'Tjänster som kräver bredband'.

Tjänster och apparater som kräver bredband dev.fiberforum.net Forum / Tjänster och apparater som kräver bredband /
 Nätsändning om YouTubes Video ID lösning

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.

 

 
dev.fiberforum.net Forum Powered by Simple Bulletin Board miniBB ®
 ⇑