SVT satsar på nätet:
http://www.idg.se/2.1085/1.93885
Eva Hamilton, ny chef för SVT:
"Webben är SVT:s framtid"
– Redan nu är SVT.se jättebra, det finns en oerhörd stolthet över vår webb och jag tror att personalen förstår att en övergång mot ny teknik måste ske. Webben är den enda delen på SVT som får ökade resurser. Alla andra måste skära ner. I framtiden tror jag även att uppdelningen mellan webb och tv blir överflödig. Skärmarna glider ihop och webb och tv blir samma sak."
...
ÖPPNAR FÖR NYA AVTAL
Just rättighetsfrågor är ett återkommande tema för SVT:s webbsatsningar. Fram till nu har alla SVT:s avtal enbart gällt för tv men Eva Hamilton tvekar inte en sekund över att avtalen från och med nu måste ge utrymme för publicering på webben. Nyligen slöts exempelvis ett avtal med Teaterförbundet som ger utrymme för webbpublicering i 30 dagar efter sändning och det är en modell som SVT strävar efter även i andra avtal.
...
Enligt Eva Hamilton har SVT en klart ökande tittartrend både på webben och i mobilen, men hon framhåller hur viktigt det är att bättre marknadsföra materialet som faktiskt finns tillgängligt. Alldeles för få känner till att man kan titta på Rapport när man vill, eller att dramaserier som Söderlund och Bie – som vänder sig till folk som har svårt att pussla ihop vardagen – ligger där på nätet och väntar när vardagspusslet äntligen somnat.
Webben fungerar ju annorlunda, där måste vi göra materialet ”hittbart”. Metadata och sökbarhet är viktigt här, men ärligt talat vet jag inte riktigt hur det här ska gå till. Jag har ännu ingen bra lösning.