Jag har på denna spalt skrivit några inlägg om SIP-utrustning och -softvara. Tanken är att telefoni är ett område där vi har möjlighet att dra fördel av fiberinvesteringen. Tyvärr är detta inte problemfritt. En del av oss har erfarit sk spöksamtal, som är att jämföra med den elektroniska postens spamproblem. Här är en välskriven redogörelse över SIP spamproblemen, men skriften beskriver också olika sätt att förhindra spöksamtalen:
The Session Initiation Protocol (SIP) and SpamÖversikten är från 2008 så den är något föråldrad. Författarna ritar också upp en strategi för hur man skall gå vidare i saken, men det är inte mycket att hänga i julgranen. En märklig sås med moskombination av alla spamförhindringstekniker. Jag tar fasta på detta medel:
- TLS with mutual authentication
Telefonerna och serversystemen måste identifiera sig på ett hållbart sätt. Många av de nuvarande servermaskinerna och serverprogrammen har färdiga sertifikat eller möjlighet att ladda upp ett eget sertifikat. Det börjar också vara vanligt att också telefonerna har sertifikat så det tänker vi satsa på.
Systemet beskrivs i den färskaste upplagan (3rd edition) av Alan B. Johnstons bok
Understanding the Session Initiation Protocol, avsnitt 14.5 och sida 314. Avsnittet förmedlas alltså generöst av Google Books.
Största delen (88% procent i ett test för ett par månader sedan) av dagens telefoner klarar av TLS. Vet inte hur det är med äldre telefoner. Skall det vara en analogtelefon med ATA-burk, så tycks Cisco LINKSYS ATA-burk PAP2T vara förträfflig och prismässigt mycket överkomlig. Väl dokumenterad och - såvitt jag förstår - dessutom förhållandevis lätt att underhålla i ett byanät (jfr. deras provisioning-manual).