Nu har vi åtminstone en "tjänst ... som kräver bredband". Helsingin Sanomat 17.5.2014 beskriver på sidan B12 det nya bonussystem Pins, som Suomen Lähikauppa Oy (Valintatalo och Siwa) skapat för att ersätta deras Ykkösbonus.
För att kunna registrera sig som Pins-kund så måste man ha en e-post adress. Adressen behövs för att företagaren skall kunna meddela hur många poäng som kunden samlat in. Men inte nog med det. Kunderna kommer också att få kampanjerbjudandena per e-post (något som den netikettmedvetna kunden visserligen tills vidare kan avstå ifrån).
När HS-redaktören pockar på med sina otrevliga frågor, meddelar Lähikaupats nyckelkundschef att man visserligen också kan delta utan e-post adress. Men i så fall måste man betala för abonemanget.
Har ni besparade bonusförmåner på Ykkösbonus-kontot så gäller det att lyfta förmånen, för annars kommer automatiken in i bilden: Om man övergår till Pins-programmet så förvandlas förmånen automatiskt till Pins-poäng. - Fråga inte av mig vad man kan göra med de Pins-poängen. Men passa upp med dylika nya tjänster... som kräver bredband. |